De Lievegemse gemeenteraad keurde op 12 september 2024 de definitieve versie van het mobiliteitsplan goed. Samen met Veneco werkte het lokaal bestuur een plan uit met 7 krachtlijnen.
Het lokaal bestuur werkt sinds december 2019 samen met Veneco aan dit mobiliteitsplan. Dit gebeurde in overleg met de betrokken teams, adviesraden en inwoners. Het mobiliteitsplan moet de aparte plannen van de oude gemeenten vervangen.
7 verschillende krachtlijnen
Het werd een lang traject dat resulteerde in een uitgebreide mobiliteitsaanpak. Hierbij komen verschillende aspecten aan bod:
- wegencategorisering
- snelheidsplan
- wandel- en fietswegen (inclusief een trage wegenplan)
- openbaar vervoer
- deelmobiliteit en hoppinpunten (inclusief een laadpalenplan)
- parkeren
- routes voor vrachtverkeer
Aanpassingen na openbaar onderzoek
Na de voorlopige goedkeuring op 24 maart 2024 liep er tot begin juni een openbaar onderzoek. De opmerkingen uit dit openbaar onderzoek hebben geleid tot een aantal aanpassingen:
- In het kader van de vernieuwing van de Speybrug komt een fietsstraat vanaf het kruispunt Neerstraat-Speystraat tot de grens met Gent.
- De Larestraat en Vaartstraat worden zone 30.
- De Zomergemstraat wordt 50 km per uur in plaats van de huidige tijdelijke 30 km per uur.
- Er komt een tonnagebeperking tot 3,5 ton voor de omgeving van de wijk ‘Berg’.
- In de Stuiver waar er afgescheiden fietspaden zijn wordt 70 km per uur toegelaten.
- Er zal een werkgroep ‘Parkeerbeleid Lievegem’ opgericht worden om een detailplan parkeren (inclusief blauwe zones) uit te werken.
- Het bestaande plan voor de ontsluitingsweg Hoekje-Kapellestraat moet prioritair uitgevoerd worden.
- Verschillende knelpunten moeten dringend onderzocht worden: een betere locatie voor vrachtwagenparking Waarschoot, parkeermogelijkheden aan het station Waarschoot, de verkeerssituatie aan de school Eeksken met uitbreiding van de zone 30 (samen met Evergem).
Toekomstgerichte acties
In het kersverse mobiliteitsplan worden ook een aantal knelpunten aangekaart waarvoor overleg met andere stakeholders nodig is. Denk maar aan de oversteekplaatsen langs de gewestweg N9, het verkeersknooppunt aan de R4 en de verbinding met het station van Landegem.
Het plan omvat bovendien een uitgebreide tabel met acties voor de komende legislatuur. Deze acties moeten de mobiliteit en verkeersveiligheid in Lievegem de komende jaren sterk verbeteren.