-
Communicatie en sensibilisering rond wonen en energie
We ondersteunen gemeenten met heldere en actuele communicatie over wonen en energie. Denk aan campagnes, webinars, beeldmateriaal en kant-en-klaar promotiemateriaal.
Onze acties spelen in op de actualiteit en richten zich op thema’s zoals woningkwaliteit, renoveren, duurzaam wonen, ventilatie, luchtkwaliteit, premies en financiële ondersteuning, sociaal wonen, projecten voor kwetsbare doelgroepen, …
Het communicatiemateriaal bezorgen we aan communicatie-, duurzaamheids- en woonambtenaren, zodat gemeenten hun inwoners snel en gericht kunnen informeren.
-
Lokaal woonoverleg
Minstens twee keer per jaar organiseren we in elke gemeente een lokaal woonoverleg. We brengen dan alle betrokken actoren samen die in de gemeente werken rond (sociaal) wonen. Tijdens het overleg bespreken we de evolutie van het sociaal woonaanbod en de woonnoden, cijfermateriaal en analyses ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid, nieuwe regelgeving, lopende of geplande initiatieven voor kwetsbare doelgroepen, …
Het overleg draagt bij aan een gedeelde visie op wonen en versterkt de samenwerking tussen alle woonactoren in de gemeente.
-
Woon- en energieloket via Wooneco
In elke deelnemende gemeente is er minstens één keer per week een woon- en energieloket. Hier kunnen inwoners terecht met al hun vragen over wonen en energie. We werken nauw samen met lokale partners zoals sociale diensten, OCMW, CAW en andere welzijnsorganisaties om vooral kwetsbare inwoners zo goed mogelijk te ondersteunen.
Onze adviseurs wonen en energie bemannen grotendeels zelf de loketten. In enkele gemeenten werken we hiervoor samen met de lokale woonwerking.
-
Woonkwaliteit
Via onze woonwerking begeleiden we de procedure rond ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring en andere instrumenten om woonkwaliteit te verbeteren.
Inwoners kunnen met vragen of klachten terecht bij het woon- en energieloket. Erkende woningcontroleurs staan in voor de woonkwaliteitscontroles.