Thematische dienstverlening

Verkeersmodel

De gemeenten kunnen via Veneco een beroep doen om vrij complexe verkeersmodellen in te zetten om bepaalde beleidsbeslissingen te onderbouwen.

 Veneco werkte met MOW, De Lijn en de Stad Gent samen om een regionaal verkeersmodel op te maken dat in eerste instantie dient voor de Vervoerregio Gent. Dankzij deze samenwerking hebben nu alle gemeentebesturen de mogelijkheid om via Veneco gebruik te maken van de tool. Veneco stelt daarbij de onderzoeksvraag scherp, levert verkeersdata om het model goed te kalibreren en werkt onderzoekscenario’s uit. Vervolgens gaan de experten van Mint NV aan de slag om de doorrekeningen uit te voeren. Tot slot vertaalt Veneco de technische rapportering tot een heldere aanbeveling voor het beleid.

Hoppinpunten

Met haar ambitieuze visie op ‘basisbereikbaarheid’ zet de Vlaamse Overheid in op het optimaal bereikbaar maken van belangrijke maatschappelijke locaties, zoals bedrijventerreinen, scholen, ziekenhuizen en winkelcentra.

Met ‘Hoppin’ wordt de nieuwe mobiliteitsvisie zichtbaar in het straatbeeld en herkenbaar voor de gebruiker. Een hoppinpunt bundelt de verschillende vervoersoplossingen. Het is een plek waar openbaar of collectief vervoer, deelauto’s, taxi’s, (deel)fietsen samenkomen. Ook extra diensten zijn mogelijk zoals buggy-verhuur, een pakketautomaat, horeca,… Afhankelijk van de locatie zullen er meer of minder mogelijkheden zijn. De wegbeheerder is verantwoordelijk voor de uitrol op haar eigen gebied.

Veneco biedt een divers aanbod aan om de gemeenten op maat te ondersteunen in het realiseren van een Hoppinpunt:

  • het bepalen van extra hoppinlocaties;
  • de opmaak van een voorontwerp en unieke verantwoordingsnota, nodig om recht te hebben op subsidies voor hoppinpunten;
  • de opmaak van een technisch ontwerp om een zicht te krijgen op de mogelijkheden en de nodige omgevingsvergunningen;
  • de aankoop van de bouwstenen van een hoppinpunt, infrastructuur waarvoor Solva fungeert als aankoopcentrale;
  • het aanstellen van een aannemer en de nodige werfopvolging;
  • de opmaak van een subsidiedossier.

Lokaal laden

Vlaanderen duidde de gemeenten aan als regisseur voor de effectieve uitrol van publieke laadpalen op haar grondgebied. Zo is het de taak van de gemeente om parkeerplaatsen in te richten en specifieke signalisatie te voorzien. Ook heeft ze de taak pro-actief in kaart te brengen waar laadpunten nodig zijn en dient ze een specifiek beleid rond laadinfrastructuur uit te werken.

Veneco voorziet een dienstverlening op maat die kan bestaan uit 3 modules waaruit een gemeente kan kiezen:

  • Opmaak beleidsplan laadinfrastructuur
  • Opmaak strategisch locatieplan
  • Ad hoc ondersteuning particuliere aanvragen

Begeleiding complex project E17

Vlaanderen wil komen tot een langetermijnvisie voor de toekomst van het E17-viaduct Gentbrugge via het uitwerken van scenario's voor de toekomst. De Vlaamse regering gaf De Werkvennootschap de opdracht om hierrond een studieopdracht te voeren. Eender welk scenario zal een impact hebben op de omliggende gemeenten. Daarom besliste de Vlaamse Regering om het proces van een 'complex project' op te starten en zo te werken aan een duurzame, leefbare oplossing. Het project omvat de volgende fases: verkenning, onderzoek, uitwerking en uitvoering. In 2020 werd de verkenningsfase inhoudelijk afgerond en in de zomer van 2021 nam de Vlaamse Regering de startbeslissing om de tweede fase aan te vatten, namelijk de onderzoeksfase die startte in 2022.

Net als in de verkenningsfase kreeg Veneco de gemandateerde taak om vanuit de gemeenten Destelbergen, Melle en Merelbeke de werkzaamheden namens hen op te volgen. Hierdoor is Veneco ook lid van het kernteam dat het complexe project opvolgt. Omgekeerd organiseert Veneco intern de terugkoppeling naar de gemeentebesturen en de ambtenaren via een coördinatie-overleg.